Sukupuolineutraali yhteiskuntakoe: sananvapautta rajoitetaan

Sukupuolineutraalin avioliittolain vaikutus maailmanlaajuisesti on ollut kaventaa ihmisten vapautta ilmaista näkemyksiään perherakenteiden yhteiskunnallisista seuraamuksista ja lapsen perustavasta ihmisoikeudesta tuntea isänsä ja äitinsä.

Yhtenä esimerkkinä on Kalifornian valtionyliopiston professorin Robert Oscar Lopezin tapaus. Hän on jo yli vuoden ajan ollut yliopistonsa tutkimuksen kohteena sen takia, että hän järjesti opiskelijoilleen vaihtoehtoisen kurssin: vierailevat luennoitsijat perustelivat, että lapsella on oikeus tuntea isänsä ja äitinsä ja kasvaa heidän hoidossaan.

Yksituumainen media

Journalisti-lehden pari vuotta sitten tekemässä kyselyssä suurin osa suomalaisten lehtien ja medioiden toimituksista kertoi ajavansa sukupuolineutraalia avioliittolakia. Tämä näyttää vähän kerrassaan johtaneen tilanteeseen, jossa poikkeavia mielipiteitä pyritään sensuroimaan, vaikka kyseessä on asia, josta pitäisi voida keskustella avoimesti.

Uusi Suomi on ollut yksi kaikkein vapaimmista medioista Suomessa, joten täällä toteutuvat ilmaisun vapauden rajoitukset antanevat kuvaa yleisestä kehityssuuntauksesta. Yhtenä pienenä konkreettisena esimerkkinä vallitsevasta kehityssuunnasta voi ehkä olla sekin, että blogini ”Sukupuolineutraali yhteiskuntakoe: riskinottoa lasten kustannuksella” on edelleen toimituksen tarkastelussa kolme päivää sen jälkeen kun se poistettiin lukijoiden ulottuvilta.  Kyseisen blogin voi tosin lukea Googlen arkistosta esimerkiksi kotisivuillani www.tapiopuolimatka.net olevan linkin kautta.

Blogini ideana oli pohtia niitä yhteiskunnallisia seuraamuksia, joita olemassa olevan tietämyksen valossa voimme olettaa sukupuolineutraalilla avioliittolailla olevan. Jos tällainen pohdinta kielletään tai sitä olennaisesti rajoitetaan, joudumme yhteiskunnallisesti ongelmalliseen tilanteeseen. Avioliittolaki ja sen liitännäislait ovat ihmisten ja erityisesti lasten hyvinvoinnin kannalta keskeisiä. Jos näiden lakien epäkohdista ei saa julkisesti keskustella, epäkohtia ei ole mahdollista korjata. Tällaisen keskustelun rajoittaminen lienee täysin demokratian hengen vastaista.

Miksi poikkeavia mielipiteitä sensuroidaan?

Miksi poikkeavien mielipiteiden ilmaisua rajoitetaan huolimatta siitä, että valtamedioiden lähes yksituumaisen kannan pitäisi taata ”oikean opin” valta-asema? Yksi syy voi olla se, että tehokaskaan propaganda ei poista sitä, että isän ja äidin merkitys lapselle on osa jokaisen ihmisen peruskokemusta. Koska tämä biologinen tosiasia on osa ihmisluontoa, tulee tärkeäksi eliminoida äänet, jotka kyseenalaistavat vallitsevan aikuiskeskeisen ajattelun. Vanhempien ja lasten biologinen side on hyvin vahva voima, joka lisää vanhempien lapsilleen antamaa panostusta, lasten vanhempiinsa kohdistamaa kiintymystä ja lasten mahdollisuuksia tulla tuntemaan itsensä tutustumalla omaan biologiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen perimäänsä. Koska sukupuolineutraali avioliittokäsitys on ristiriidassa tämän ihmisen peruskokemuksen kanssa, soraääniä ei mielellään sallita − yksikin hankala soraääni voi herättää ihmiset näkemään, ettei keisarilla ole vaatteita.

Journalisti Brendan O’Neill on analysoinut prosessia, jolla sukupuolineutraali avioliittolaki on useissa maissa saatu voimaan. Hänen mukaansa näissä kampanjoissa on vastustajat vaiennettu käyttäen menetelmiä, joista on puuttunut suvaitsevaisuutta. Tätä hiljentämisen politiikkaa ajavat oudon suvaitsemattomasti juuri ne, joiden kampanjan keskeisiin iskulauseisiin kuuluu suvaitsevaisuuden edistäminen. ”Ihmisiin on kohdistettu merkittävää kulttuurista painetta, jotta heidät saataisiin mukautumaan.”

Jotta voitaisiin puolustaa ihmisen perustavan moraalitajun vastaista käsitystä aikuisten oikeuksien asettamisesta lasten oikeuksien edelle, itse keskustelun reunaehtoja ja mielipiteen vapautta on alettu rajoittaa. Tunneperäisessä ilmapiirissä kieltäydytään käsittelemästä vastapuolen järkeviä perusteluja ja ne sivuutetaan vähätellen

Bolševikkien esimerkki

Bolševikkien esimerkki osoittaa, että kun ”edistyksellisiä”, ”tasa-arvoisia” ja ”oikeudenmukaisia” tavoitteita ajetaan rajoittamalla sananvapautta, seurauksena on jotakin edistyksen, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden vastaista.

Länsimaissa 1970−1980-luvulla toteutetun avioerouudistuksen kaltainen yhteiskuntakoe toteutettiin radikaalimmassa muodossa bolševikkivallankumouksen yhteydessä. Bolševikkien syyskuussa 1918 säätämä perhelaki teki avioerosta pelkän ilmoitusasian. (Ginsborg 2014: 30.)

Bolševikkien perustelu avioliittolain uudistukselle kuulosti inhimilliseltä. Julkisen hyvinvoinnin komissaari Alexandra Kollontai julisti, että helpon avioeron myötä naiset vapautuvat väkivaltaisista puolisoistaan. Kollontai toivoi koko avioliittoinstituution pian kuihtuvan pois. Hän argumentoi, että vallankumouksellisen Neuvostoliiton olosuhteissa “perhe lakkaa olemasta välttämätön sekä jäsenilleen että kansakunnalle kokonaisuutena”.

Vallankumouksellinen eliitti oli niin omien unelmiensa valtaama, etteivät he tiedostaneet tavallisen elämän perusedellytyksiä. Todellisuudessa bolševikkivallankumouksen luomissa olosuhteissa vakaata perhettä olisi tarvittu suojelemaan äitejä uupumukselta ja lapsia hylkäämiseltä.

Perhehistoriaan erikoistunut historioitsija Paul Ginsborg (2014: 49) kuvaa näin syntyneitä ongelmia: Bolševikkien avioliittoa ja avioeroa koskevaa perhelainsäädäntöä, jonka tarkoituksena oli vapauttaa naiset onnettomista liitoista, saattoivat miehet käyttää aivan eri tarkoitukseen. Miehet liukuivat hämmentävän helposti avioliittoon ja avioliitosta ulos ja toimivat usein vastuuttomasti perhe-elämässään. Vuosiin 1925−1926 mennessä Neuvostoliiton kaupungeissa oli paljon korkeampi eroprosentti kuin Länsi-Euroopan kaupungeissa. Monet sen ajan yhteiskunnalliset ja poliittiset kommentaattorit kertoivat ahdinkoon joutuneista työttömistä yksinhuoltajaäideistä.

Näiden yksinhuoltajaäitien ahdinko lisäsi sen todennäköisyyttä, että heidän lapsensa päätyivät kodittomiksi ja hylätyiksi. Monet erilaiset tekijät vaikuttivat tähän inhimilliseen tragediaan. Miljoonien miesten kuolema ensimmäisessä maailmansodassa, sisällissota, kolera, pilkkukuume, tulirokkoepidemiat ja laaja-alaiset nälänhädät pahensivat ongelmaa. Vapaamielinen avioerolaki oli yksi lisätekijä, joka jätti äidit turvattomiksi ja sai heidät hylkäämään lapsensa. ”Loppukesään 1921 mennessä Moskovan kaduille alkoi ilmaantua vanhempansa menettäneitä tai vanhempiensa hylkäämiä rähjäisiä ja täiden vaivaamia lapsilaumoja, jotka hoipertelivat uupumuksesta ja nälästä.” (Ginsborg 2014: 50.) Vuosina 1921−2 kodittomia ja hylättyjä lapsia oli neljästä seitsemään miljoonaan.

Ylioptimistinen edistysusko

Bolševikit toteuttivat yhteiskuntakokeensa ylipursuavan optimismin valtaamina. Heitä innoitti ylioptimistinen käsitys vapaasta ja hyvästä ihmisestä, joka on loputtomasti muokattavissa ja parannettavissa, ja joka tulisi vapauttaa vanhoista instituutioista edistyksen mahdollistamiseksi. Perinteisen perheen kaltaiset yhteiskunnalliset rakenteet nähtiin ihmisen vapautta rajoittaviksi tekijöiksi, jotka estävät hänen kehityspotentiaalinsa ja hyvyytensä ilmentymistä.

Perherakenteita haluttiin radikaalisti muuttaa kokeilumielessä, koska edistysuskoisen historiannäkemyksen pohjalta kaikki ehdotetut muutokset avioliittolainsäädäntöön voitiin esittää ilmentyminä ihmiskunnan vääjäämättömästä edistyksestä. Näiden muutosten vastustajien katsotaan sijoittavan itsensä ”historian väärälle puolelle”.

Optimististen odotusten vallassa toteutetut yhteiskuntakokeet voivat kuitenkin tuottaa paljon inhimillistä kärsimystä. Ongelmaa pahentaa, jos ne toteutetaan sananvapautta rajoittavassa yhteiskunnassa. Erityisesti perheen rakenteella tehdyt kokeilut voivat tuottaa lapsille paljon kärsimystä.

Lähteitä

Gingsborg, Paul (2014) Family Politics: Domestic life, Devastation and survival 1900−1950. New Haven: Yale University Press.

O’Neill, Brendan (2014a) “Gay Marriage: the fastest formed orthodoxy ever?” Spiked-online 31 March, 2014.

http://www.spiked-online.com/newsite/article/gay-marriage-the-fastest-fo…

O’Neill, Brendan (2014b) “Same-sex marriage: coercion dolled up as civil rights”, Spiked-online 30 April 2014.

http://www.spiked-online.com/newsite/article/same-sex-marriage-coercion-…

End the Witchhunt of Robert Oscar Lopez

http://www.huffingtonpost.com/mirah-riben/end-the-witch-hunt-in-def_b_85…

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu